Nationaal Verkeerskundecongres 2024 2

Rob Hulleman

Rob Hulleman

Functie:
Senior Verkeerskundige

Organisatie:
Gemeente Almelo

Rob Hulleman (1958) studeerde sociale geografie en verkeerskunde. Rob is senior verkeerskundige voor de gemeente Almelo. Daarnaast is hij mede-eigenaar van iRoute, een Nederlands bedrijf dat bewegwijzering voor automobilisten, fietsers en voetgangers plant en ontwerpt. Tenslotte is hij zelfstandig verkeers- en vervoersadviseur. Zijn werk omvat verkeers- en transportbeleid op lokale en regionale schaal, in samenhang met stadsplanning, economische ontwikkeling en duurzaamheid. Daarnaast ontwerpt Rob verkeersinfrastructuur en voorzieningen. Rob is betrokken bij verkeersmanagementbeleid en -projecten op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van ‘Talking Traffic’ en is projectmanager van de implementatie van Talking Traffic-systemen op 43 kruispunten in Almelo. Dit door hem geïnitieerde project verbetert de doorstroming van het verkeer en vermindert tegelijkertijd de uitstoot van geluid, fijnstof en CO2 en verbetert de verkeersveiligheid. Hij heeft mede vormgegeven aan een proef in Almelo, waarin de Talking Traffic functionaliteit om prioriteit te geven aan vrachtverkeer. Deze proef, waarin nauw wordt samengewerkt met de Universiteit Twente, vindt plaats in het kader van het Europese CONDUCTOR onderzoeks- en ontwikkelingsproject. Andere verkeersmanagementwerkzaamheden omvatten projecten op het gebied van verkeersinformatie, parkeerbegeleiding en openbaarvervoerinformatie. Rob is ook een van de initiatiefnemers van DaeS (Doorstroming als een Service). DaeS is een nieuwe, innovatieve verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen wegbeheerder en private partijen op het gebied van verkeersmanagement die stap voor stap tot stand wordt gebracht. Verder was Rob van 1996 tot 2001 parttime docent aan de Universiteit Twente in Enschede. Daarnaast is Rob expert op het gebied van fietsbeleid, -infrastructuur en -voorzieningen. Van 2004 tot 2011 was Rob betrokken bij fietsprojecten in verschillende steden in Brazilië, onder meer in Rio de Janeiro, Resende en Florianópolis. Voor deze fietsprojecten ontwikkelde hij samen met twee collega's een succesvolle workshopmethode genaamd ASPP (Area Specific Participative Planning).

« Naar het overzicht

Terug naar boven