De mens heeft van nature een verplaatsingsbehoefte omdat hij nuttige, leuke of noodzakelijke activiteiten niet allemaal op dezelfde plek op deze aardbol kan verrichten. In die zin voorziet deelnemen aan verkeer in een menselijke behoefte om binnen een groep van betekenis te kunnen zijn. Wij staan niet vaak stil bij deze noodzaak van mobiliteit voor de mens, én voor de samenleving, want ook goederen moeten vervoerd worden. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
Blog van Rien Jansen, Politieacademie
Tragisch is het dan dat voor verkeer en vervoer een stevige prijs betaald moet worden: vervuiling door geluid en uitlaatgassen, verstopping van wegen en steden, maar ook materiële schade tot lichamelijk letsel en zelfs dodelijke afloop bij verkeersongevallen. In mijn loopbaan ben ik als politieman bij veel verkeersongevallen betrokken geweest om hulp te verlenen. Dikwijls ook om proces-verbaal op te maken van gevaarlijk rijgedrag waardoor een ander schade of lichamelijk letsel kreeg.
Echtpaar
Met name de dodelijke afloop van veel verkeersongevallen heeft bij hulpverleners grote impact. Zo ook bij mij…….een 80-jarig echtpaar dat innig geklemd naast elkaar in hun gehalveerde auto zit die even te voren door een onverlaat met hoge snelheid was aangereden. Een meisje van 6 jaar dat voor het eerst zelfstandig naar school mag fietsen, maar overreden wordt door een rechtsafslaande vrachtauto.
De motorrijder die onder invloed van alcohol bij nacht over een bochtige provinciale weg de macht over het stuur verliest. Zelf was hij ongedeerd, maar zijn achterop zittende vriendin moest het leven laten. Twee jongens van 16 die elkaar op een kruispunt tegemoet komen, de één op een landbouwtractor, de ander op een bromfiets. Door een uitlaat op de voorzijde van de tractor ontstaat er een dode hoek in het zichtveld van de tractorbestuurder met een fataal gevolg als hij links afslaat terwijl de bromfietser rechtdoor rijdt.
Geraakt
Zo maar enkele voorbeelden die politiemensen dagelijks kunnen ervaren en hun leven lang in herinnering blijven. Geraakt in hart en ziel? Bijna een retorische vraag. Waren deze verkeersongevallen te voorkomen? Met bijna 700 verkeersdoden en circa 22.000 ernstig gewonden, voor mij genoeg motivatie om me te blijven inzetten voor het mooie vakgebied verkeer. Onveilige situaties, onveilig gedrag? Het werk is nooit af.
Bijwonen: Vakbeweging op het NVC 2020/2, 4 februari
Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari staat om 16.15 het vak verkeerskunde centraal. Aan de hand van zeven NVC-blogs legt dagvoorzitter en CROW-directeur Pieter Litjens stelling voor aan het publiek en aan Denker des Vaderlands, Daan Roovers. Dit programma-onderdeel staat in het teken van 'vakbeweging'. Mis het niet. U kunt zich nog aanmelden voor 4 februari. U kunt dan ook de sessies van NVC 2020/1 terugzien die op 29 oktober zijn gepresenteerd: www.nationaalverkeerskundecongres.nl/aanmelden. U ontvangt bij inschrijving het boek 'Mobiliteit ontmoet Filosofie'. Bekijk het hele programma op www.nationaalverkeerskundecongres.nl/programma
Rien Jansen
Verkeerskundige en docent