Vasthouden aan de richtlijn of met elke wind meewaaien? Alles van een afstand bekijken of met de neus op straat? Inspraak of geen ruimte voor dialoog? Innovatief of conservatief? Waar bevindt de ideale verkeerskundige zich op dit spectrum? Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
Blog van Rens Jonker, Loenderslootgroep
Luisteren én geïnspireerd worden
De complexe balans in behoefte, ruimte en tijd is een onvermijdelijk onderwerp voor verkeerskundigen. Concreet: wie gebruikt welke vorm van mobiliteit waar en op welk moment? Het is een vraag die de verkeerskunde dwingt om verder te kijken dan bestaande opvattingen en om steeds meer in contact te staan met de beleidsmaker en eindgebruiker. Luisteren én geïnspireerd worden door anderen is meer dan ooit belangrijk.
Virologen, journalisten en schrijvers, een groeiend aantal politici; ze praten allen steeds vaker mee over mobiliteit, ieder vanuit hun eigen perspectief. Uit allerlei disciplines krijgt de verkeerskundige nieuwe gereedschappen aangereikt, die de oude gereedschappen in een nieuw daglicht zetten. Mobiliteit staat dus steeds meer in de belangstelling, waarbij de verkeerskundige als expert de perspectieven bij elkaar kan brengen.
We weten allemaal dat het thuiswerken voor grote aantallen mensen afgelopen jaar ‘het nieuwe normaal’ is geworden. Dit betekent dat grote aantallen mensen hun eigen ingesleten mobiliteitspatronen hebben opengebroken en nu continu heroverwegen. In plaats van vijf dagen de auto of trein naar kantoor ontstaan nieuwe complexe gedragspatronen, afhankelijk van allerlei individuele factoren. Deze worden bovendien steeds bijgesteld aan de hand van nieuwe overheidsmaatregelen en daaropvolgende reacties van de werkgever.
Analyticus
De verkeerskundige anno 2021 wordt door dit alles meer dan ooit een analyticus die vragen stelt, patronen herkent en flexibel trends faciliteert. Wat voor morgen goed is, is overmorgen misschien al weer achterhaald. Zoals de ‘pop-up’-store de ene na de andere winkelbehoefte faciliteert, zo dient de verkeerskundige de openbare ruimte steeds meer op zo’n manier in te richten dat het in staat is steeds veranderende behoeftes te faciliteren.
Hiermee zijn we in mobiliteitsland al verder dan je misschien zou denken, met: spitsstroken, flexibele maximumsnelheden, winterdienstregelingen, zomerdienstregelingen tot coronaregelingen. Het laat ook zien dat de verkeerskundige al meebewoog met de veranderingen in de samenleving. Er komen nu alleen een paar extra schepjes bovenop.
Een busbaan die op bepaalde tijden in gebruik is als fietspad of juist andersom? Een vierbaansweg die op bepaalde momenten maar tweebaansweg is, met daarnaast een tijdelijke voetgangerspromenade? En ontstaat er door verkregen ruimte de breedste fietssnelweg waar de E-biker tot nu toe alleen maar van kon dromen? Het zijn allemaal beelden die tot voor kort als luchtfietserij zouden worden weggezet, maar waarvan sommigen onder ons al denken en soms hardop zeggen: ‘Waarom ook niet? Als de vraag er is!’
Welkom
Burgerparticipatie, stakeholdermanagement en nieuwe trends aan de ene kant, richtlijnen en data-analyse aan de andere kant; de moderne verkeerskundige brengt al deze geledingen binnen de maatschappij samen door te horen, door toe te passen en in samenwerking uit te voeren. Welkom in 2021!
Bijwonen: Vakbeweging op het NVC 2020/2, 4 februari
Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari staat om 16.15 het vak verkeerskunde centraal. Aan de hand van zeven NVC-blogs legt dagvoorzitter en CROW-directeur Pieter Litjens stelling voor aan het publiek en aan Denker des Vaderlands, Daan Roovers. Dit programma-onderdeel staat in het teken van 'vakbeweging'. Mis het niet. U kunt zich nog aanmelden voor 4 februari. U kunt dan ook de sessies van NVC 2020/1 terugzien die op 29 oktober zijn gepresenteerd: www.nationaalverkeerskundecongres.nl/aanmelden. U ontvangt bij inschrijving het boek 'Mobiliteit ontmoet Filosofie'. Bekijk het hele programma op www.nationaalverkeerskundecongres.nl/programma
Rens Jonker
adviseur beleid