Nationaal Verkeerskundecongres 2024 2

Verkeerskunde door de ogen van een junior

Verkeerskunde door de ogen van een junior

Rob Smit is 25 jaar en verkeerskundig projectbegeleider bij de Vervoerregio Amsterdam. Hij is betrokken bij verscheidene projecten in de regio op het gebied van fiets, verkeersveiligheid & openbaar vervoer. Hij neemt ons mee in zijn werk als verkeerskundige en waarom hij dit met zoveel plezier doet.

Bij de Vervoerregio Amsterdam (VRA) werk ik zowel aan projecten op hoogstedelijk niveau binnen de gemeente Amsterdam, als aan kleinschaligere projecten in landelijk gebied. Ik krijg de ruimte om met eigen projecten aan de slag te gaan. Zo werk ik nu aan preventie van fietsongevallen zonder motorvoertuigen, gebaseerd op mijn eigen aanbevelingen over de verkeersveiligheid van senioren. Het is leuk om nu een plan op te zetten voor de aanpak van een urgent probleem.

Merkbare impact

Wat mij aantrekt aan het werken binnen verkeerskunde is de maatschappelijke noodzaak en de merkbare impact op de samenleving. Niet iedereen weet wat een verkeerskundige doet, soms vragen mensen ‘is dat hetzelfde als een verkeersregelaar?’. Als we ons verhaal vaker en beter gaan vertellen, zouden we misschien het landelijk tekort aan verkeerskundigen wel kunnen oplossen. 

Mensen weten vaak niet direct wat een verkeerskundige doet. Ik krijg weleens de vraag: is dat hetzelfde als een verkeersregelaar?

Verkeerskundigen zijn over het algemeen intrinsiek erg gemotiveerd om het verkeer zo efficiënt, comfortabel en veilig mogelijk te maken. Het sturen op gewenst gedrag, de vele keuzes die te maken zijn binnen het ontwerp en de afstemming tussen belangen zijn allemaal onderdelen die de functie uitdagend en leuk maken.

Verkeerskunde als vak blijft veranderen

Verkeerskundigen van dertig jaar geleden werkten er hard voor om de basis op orde te krijgen. Zoals juiste wegcategoriseringen en het realiseren van grote verbeteringen voor de verkeersveiligheid. En vandaag de dag werken verkeerskundigen aan het vormgeven van nieuwe wegcategorieën zoals de GOW30, het toepassen van nieuwe inzichten zoals de ontwerpprincipes uit het strategisch plan verkeersveiligheid voor veilige fietspaden. En uiteraard hebben we ook veel aandacht voor duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit en inclusiviteit.

Het vakgebied is (letterlijk en figuurlijk) snel in beweging. Verantwoordelijkheden en uitdagingen stapelen zich op. We gaan hier voortvarend mee aan de slag!


De Vervoerregio Amsterdam is betrokken bij projecten in de regio, van fiets tot verkeersveiligheid en openbaar vervoer. Binnen de gemeente Amsterdam, in de stad én in landelijk gebied. De VRA heeft een unieke rol: we zijn zowel subsidieverlener als inhoudelijk betrokken. De diversiteit aan projecten maakt het werken bij de Vervoerregio zo leuk, samen met de leuke en betrokken collega’s. Dit jaar is de Vervoerregio Amsterdam gastheer van het Nationaal Verkeerskundecongres op 1 en 2 november in Amsterdam. 

Meld je aan voor het congres Bekijk het programma

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven