Alexander Uil – Alex voor vrienden – is strategisch bestuursadviseur mobiliteit voor de gemeente Arnhem. “Zodoende hou ik me bezig met de trolleys in Arnhem, die nu ook naar Wageningen en op korte termijn ook naar Ede gaan, rijden. De beste innovatie doe je op bewezen techniek, en dat laten we hier zien.” De trolleys zijn uniek voor Arnhem en rijden al 75 jaar rond in de stad.
De trolleys zijn niet meer de ouderwetse bussen waar de meeste mensen bewust of onbewust nog aan denken, maar moderne en comfortabele bussen met een unieke infrastructuur. De levering van reguliere elektrische bussen is, volgens Uil, een probleem voor veel vervoerders. “Levertijden zijn lang of bussen worden helemaal niet geleverd, vanwege de grote accu’s die nodig zijn voor elektrische bussen. Trolleys hebben dat probleem veel minder, dus alle trolleybussen die vervoerder Connexxion in opdracht van de provincie besteld heeft, zijn gewoon op tijd geleverd en operationeel.”
Bovenleiding én accu
De ‘Trolley 2.0’, zoals die nu rondrijdt in Arnhem en omgeving, is een state of the art-transportmiddel. “We laten zien dat het kan”, vertelt Uil, “de beste innovatie is door ontwikkelen van wat je al hebt. De techniek staat ook niet stil.” De trolleys zijn voorzien van accu’s waarmee ze een niet geringe afstand zelfstandig, dus zonder bovenleiding, elektrisch kunnen afleggen. “Waar vroeger de verhouding ongeveer was dat je één kilometer mét en één kilometer zonder bovenleiding kon afleggen, is die verhouding nu al veel gunstiger. Zo rijden we nu lange stukken zonder bovenleiding, waarmee het systeem rekening houdt met de route en hoogteverschillen onderweg. Omhoog heb je nou eenmaal meer energie nodig dan omlaag.”
De eerste exemplaren van de Trolley 2.0 zijn in 2022 besteld en in de eerste helft van 2024 geleverd. De vernieuwde trolleys kunnen minimaal twintig kilometer rijden zonder afhankelijk te zijn van de bovenleiding. De accu’s worden tijdens het rijden opgeladen, In Motion Charging. “Dat scheelt kostbare tijd en manuren”, vertelt Uil. “De bussen hoeven niet lang stil te staan, maar worden ‘gewoon’ tijdens het rijden opgeladen. Dat scheelt echt in tijd en kosten van stilstaande bussen op het depot.”
De nieuwe bussen rijden op het traject tussen Arnhem en Wageningen rijden, via Oosterbeek, Heelsum en Renkum. De buslijn heeft de naam Rijnlijn. Ook de campus zal worden aangedaan. “We zijn nog aan het uitzoeken waar we het beste kunnen bijladen”, aldus Uil.
Netcongestie
Het net aan bovenleiding kan voor méér dienen dan alleen het vervoer en het opladen van de trolleys zelf. OV-Magazine sprak eerder al met Hans Aldenkamp van Hermes/Transdev. “De trolley is al jarenlang emissievrij”, vertelt Aldenkamp. De 43 gelede Arnhemse trolleybussen rijden al jaren op zonne- en windenergie. De nieuwe trolleys versterken dat. “Op het eindpunt kan de trolleybus afkoppelen en met een volle accu verder de regio inrijden. Daardoor zijn kleinere accupakketten voldoende. Zwaardere accu’s zijn niet nodig en de pakketten kunnen langer mee, omdat ze minder vaak worden leeggereden.”
“We kunnen de accupakketten gebruiken om energie in op te slaan en in ons netwerk hangen. Een aantal jaar geleden laadden we Breng flex-taxi’s op die manier, dat kan nu theoretisch met de Haltetaxi. In het verleden hebben we ook wel elektrische vuilniswagens via ons netwerk opgeladen. Alleen zijn door regelgeving verschillende vervoerstromen uit elkaar getrokken en klopt het procesmatig niet meer.”
Dat vertelt ook Uil. “We kunnen en willen het trolleynet gebruiken om het hoofdnet te ontlasten. Dat doen we al, door bijvoorbeeld abri’s er mee van stroom te voorzien, maar de echt grote stappen zijn juridisch nog lastig, je mag niet zelf zomaar voor energieleverancier gaan spelen. Maar we hebben dus wel al een secundair stroomnetwerk, waar we gebruik van moeten maken om het hoofdnet te ontlasten.”
Nationaal Verkeerskundecongres
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is dit jaar gastheer van het Nationaal Verkeerskundecongres, op 7 november in Burgers’ Zoo. U komt toch ook?