Nationaal Verkeerskundecongres 2024 2

<span class='TextRun SCXW66623950 BCX8' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='none'>Nominaties beste bijdrage NVC 2024 bekend!</span>

Nominaties beste bijdrage NVC 2024 bekend!

Zoals elk jaar wordt het programma van het Nationaal Verkeerskundecongres samengesteld door te kiezen uit de vele goede ingediende papers. De jury heeft zich over de inzendingen gebogen en uit de inzendingen niet alleen een mooie selectie kunnen maken voor het invullen van het programma, maar is ook tot een top drie gekomen. Deze drie papers maken stuk voor stuk kans op de prijs voor ‘beste paperbijdrage’! 

Suzanne Lansbergen (Wageningen University & Research, Goudappel) schreef haar paper over een rechtvaardige kijk op verkeersruimte: “Het toepassen van rechtvaardigheid op mobiliteitsbeleid en specifieker, verkeerskunde, staat nog in haar kinderschoenen. In de wetenschappelijke wereld is er discussie over rechtvaardigheid en mobiliteit, maar schort het nog aan een concrete vertaling van dit abstracte begrip. In de samenleving zie je juist al verschillende vertalingen van rechtvaardigheid, alhoewel deze (vaak) niet gestoeld zijn op morele of ethische beginselen. De beleidswereld probeert een middenweg te zoeken door de potentie van nationale bereikbaarheidsdoelstellingen te verkennen. 

Luc Prinsen (Smarwayz.nl) diende een paper in over de evaluatie van de Fiets Peloton Module: “De Fiets Peloton Module (FPM) neemt op ruime afstand van de stopstreep fietsers waar via intelligente videocamera’s en geeft deze door aan de intelligente verkeerslichten. De software bepaalt op basis van de snelheid van de fietsers en het aantal fietsers of er bij de stopstreep sprake zal zijn van een groep fietsers om prioriteit aan te geven. In figuur 1 is schematische de werking van de FPM weergegeven. De aanwezigheid van fietsers wordt via CAM-berichten beschikbaar gesteld. De reguliere iVRI-usecase wordt niet gebruikt omdat er nog onvoldoende ‘connected’ fietsers zijn. 

Aart Wijnstekers komt met een prangende vraag: “Verkeerskunde, proberen door te stromen of flexibel nieuwe wegen verkennen?”. Waarom kiezen jongeren eerder voor een studie ruimtelijke ontwikkeling dan voor de originele titel Verkeerskunde? Is het een bedreiging voor het kennisveld of juist een selectieproces waarin sterke delen blijven bestaan en zwakke delen komen te vervallen? Wat is de toekoms van de verkeerskunde?” 

De winnaar wordt op het congres, op donderdag 7 november, bekendgemaakt.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven