De volgende vraag hoor ik vaak voorbij komen: ‘Wat wordt het ‘nieuwe normaal’ na Corona wat betreft mobiliteit?’ Mobiliteit is natuurlijk een breed begrip. Het kan gaan om allerlei onderwerpen, zoals fietsverkeer of autoparkeren etc. Ik wil in deze blog dieper in gaan op het nieuwe normaal van het autoverkeer tijdens de spitsperiodes. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
Blog van Rens Janssen, Bureau de Groot Volker
Momenteel wordt er veel thuisgewerkt. Hierdoor zijn de spitsperiodes minder druk dan voorheen, met als resultaat weinig tot geen files. Wat hierbij opvalt is dat het totaal aantal weggebruikers per dag toch ongeveer gelijk is aan de pré-coronatijd. Maar wat gaat er met de spitsperiodes gebeuren in het tijdperk na corona?
Verschuiving
Wat ik veelal om mij heen hoor is dat het thuiswerken ook na corona intensiever zal zijn dan voorheen, wat structureel tot minder files leidt. Belangrijk hierbij zijn natuurlijk werkgevers die het thuiswerken blijven stimuleren en faciliteren. Wat ik veelal mis tijdens deze gesprekken, is de eventuele verschuiving van het OV naar de weg.
Veel mensen, waaronder ikzelf, maken momenteel min of meer uit noodzaak meer gebruik van de auto in plaats van het OV, voor zowel privéritten als woon-werkverkeer. Ook dit is een verklaring voor de totale cijfers wat betreft intensiteiten van het aantal weggebruikers per dag.
Een belangrijke vraag is: gaan deze mensen in de toekomst weer terug naar het OV? Gedurende de coronacrisis raken wij gewend aan social distancing. Ook gaan er geluiden dat dit in zekere mate binnen onze maatschappij een belangrijk onderwerp zal blijven. Gaan mensen zoals ik straks dan wel weer de trein in? Met het gevolg dat de treinen weer overvol raken en het op elkaar gepakt staan in de gangpaden weer het ‘nieuwe’ normaal wordt? Of zijn wij gewend geraakt aan de comfort van de auto en vinden we een aantal files gedurende de week best acceptabel in combinatie met thuiswerken? Een andere mogelijkheid is dat mensen dusdanig meer blijven thuiswerken dat het zowel op de weg als in het OV rustiger wordt.
Gesprek
Dit zijn wat mij betreft interessante vraagstukken die momenteel lastig te beantwoorden zijn. Om ze wel te beantwoorden is het belangrijk om het gesprek met elkaar aan te gaan en onderzoek uit te voeren. Hierdoor zijn we ook beter voorbereid op de toekomst en is eventuele sturing mogelijk.
Het is in mijn optiek in ieder geval geen één-tweetje dat corona als langetermijneffect heeft dat files gaan afnemen. Integendeel, er is ook een realistische optie dat de wegen extra druk gaan worden.
Bijwonen: Vakbeweging op het NVC 2020/2, 4 februari
Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari staat om 16.15 het vak verkeerskunde centraal. Aan de hand van zeven NVC-blogs legt dagvoorzitter en CROW-directeur Pieter Litjens stelling voor aan het publiek en aan Denker des Vaderlands, Daan Roovers. Dit programma-onderdeel staat in het teken van 'vakbeweging'. Mis het niet. U kunt zich nog aanmelden voor 4 februari. U kunt dan ook de sessies van NVC 2020/1 terugzien die op 29 oktober zijn gepresenteerd: www.nationaalverkeerskundecongres.nl/aanmelden. U ontvangt bij inschrijving het boek 'Mobiliteit ontmoet Filosofie'. Bekijk het hele programma op www.nationaalverkeerskundecongres.nl/programma