Op 7 november vindt het Nationaal Verkeerskundecongres plaatst in Burgers' Zoo. Bekijk hieronder het programma!
Programma
Zoeken op trefwoord
- TijdTitelSpreker
- 09:00 - 09:45Koffie drinken en bijpraten 20241107
- 09:45 - 10:15Opening door Pieter Litjens met Nermina Kundic 20241107
- 10:15 - 10:50Mobiliteitsdebat - Mobiliteit voor iedereen; nu en in de toekomst 20241107
Grote thema’s als klimaatverandering, digitalisering, de energietransitie, bevolkingsgroei vragen om een integrale aanpak. Wat betekent dat voor onze mobiliteit? Wat zijn de kansen en risico’s? Hoe gaan we dit aanpakken?
Dit debat is met: Nermina Kundic - wethouder gemeente Arnhem - Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, Kees van der Burg - Directeur Generaal Mobiliteit van Ministerie IenW en Femke Verwest - Sectorhoofd Verstedelijking en Mobiliteit bij PBL.
Mobiliteitsdebat - Mobiliteit voor iedereen; nu en in de toekomst door Femke Verwest, Kees van der Burg, Nermina Kundic
- 10:50 - 11:20Keynote ‘Hou ruimte in je systeem’ 20241107
Postma vertelt over zijn werk als freelance-boswachter, en hoe we lessen uit de natuur kunnen toepassen in ons dagelijks werk. De natuur houdt ruimte voor flexibiliteit en dynamiek, die ruimte moeten we ook inbouwen in ons werk én in de systemen die we bouwen.
“Het verkeer is ook dynamisch, dat verandert ook continu. Toch maken we systemen die dan over een jaar of tien wellicht verouderd zijn. Je legt iets neer met de bedoeling dat het een hele lange tijd zo kan werken, maar we hebben geen mannetjes met een kristallen bol. Je moet ruimte overlaten voor verandering, maar daar worden we zenuwachtig van, van onbenutte ruimte. Die ruimte gaan we dus zo efficiënt mogelijk inplannen – maar als we de ruimte anders nodig hebben, is die er niet meer. Er moet rek in je systeem zitten. Letterlijk, maar ook in bijvoorbeeld wetgeving moet je ruimte inbouwen.”
“Ik probeer voorbeelden uit de natuur te gebruiken om ons eigen gedrag en dat van organisaties te verklaren. Dat levert vaak leuke inzichten op, op een luchtige manier. Je mag ook zelf bepalen wat je met die verhalen doet. Ik kom geen kant-en-klare oplossingen brengen.”
Keynote ‘Hou ruimte in je systeem’ door Arjan Postma
- 11:20 - 11:30Napraten met de dagvoorzitter 20241107
- 11:30 - 12:00Pauze 20241107
- 12:00 - 13:00Sessieronde 1 20241107
- 12:00 - 13:00Korte presentaties (klik voor sessies) 20241107
- Anticiperend dynamisch verkeersmanagement 20241107
Hoe kunnen we dynamisch verkeersmanagement laten mee bewegen met het wereldbeeld, zodat we beter kunnen anticiperen op wat ons in het netwerk staat te wachten?
Anticiperend dynamisch verkeersmanagement door Martijn Machielsen, Simon van Zeist
- Vancouver: Straten van Grijs tot Blauw-Groen 20241107
Autoluwe straten kunnen zowel duurzaam vervoer als afvoer aanmoedigen: parkeervakken tot regentuinen, wegen tot beken, problemen tot oplossingen.
Vancouver: Straten van Grijs tot Blauw-Groen door Brian Gould
- Klimaat en Energie: tools en referentieprojecten 20241107
Duurzame mobiliteit is een thema dat op elk bestuurlijk niveau hoog op de agenda staat, of zou moeten staan. Per opgave is het van belang om te kijken welke invalshoek en aanpak de meeste impact heeft. Hierbij is het ook belangrijk om integraal naar de klimaatopgave te kijken. Dit paper zet uiteen van welke tools Goudappel gebruik maakt om de effecten op klimaat, energie en milieu in beeld te brengen. Per tool of model wordt een voorbeeldproject toegelicht om zo de techniek en praktijk aan elkaar te verbinden. Er zijn veel facetten van klimaat, energie en duurzaamheid die je beeld zou kunnen brengen.
Klimaat en Energie: tools en referentieprojecten door Claudia de Koning
- Het effect van doorfietsroutes op gezondheid - een nieuwe evaluatiemethode 20241107
Breder inzicht in effect van doorfietsroutes: nieuwe methode biedt inzicht in effect op gezondheid en ondersteunt belang van grootschalige fietsinvesteringen.
Het effect van doorfietsroutes op gezondheid - een nieuwe evaluatiemethode door Daphne Rutgers, Huub Ploegmakers, Merle Nordmann
- Mobiliteit in de stikstofcrisis – het rijk, vervolg 20241107
Naast vrij zachte maatregelen voor het hele land dient het rijk ook scherpe keuzes te maken waar rijkswegen bij of door Natura 2000 gebieden lopen.
Mobiliteit in de stikstofcrisis – het rijk, vervolg door Peter Smit
- 12:00 - 13:00Workshop voertuigcategorisering (klik voor sessie) 20241107
- Voertuigcategorisering, node gemist voor een Duurzaam Veilig verkeerssysteem 20241107
Naast vrij zachte maatregelen voor het hele land dient het rijk ook scherpe keuzes te maken waar rijksIn de jaren 90 hadden we een veelheid aan wegcategorieen, nu nog drie, dankzij Duurzaam Veilig. Dat is duidelijk en veilig. Eigenlijk is het vreemd dat er geen voertuigcategorisering Duurzaam Veilig is. Er komen steeds meer voertuigen op de weg en wegbeheerders hebben er weinig of geen grip op. Nu is dat een bedreiging. Maar een voertuigcategorisering biedt kansen voor de korte termijn en een punt op de horizon voor de lange termijn, net als de wegcategorisering Duurzaam Veilig indertijd.wegen bij of door Natura 2000 gebieden lopen.
Voertuigcategorisering, node gemist voor een Duurzaam Veilig verkeerssysteem door Jaap Kamminga, Adriaan Walraad
- 12:00 - 13:00Deelmobiliteit (klik voor sessies) 20241107
- De koers naar regie, samenwerking en participatie binnen deelmobiliteit 20241107
Het thema deelmobiliteit is een veelbesproken thema binnen de mobiliteitswereld. Hoe pakt de gemeente Nijmegen de komende jaren dit thema op en waar sluit de regio aan om over de gemeentegrenzen deelmobiliteit op te schalen? In deze sessie nemen Titia en Sebastiaan u mee in de uitdagingen, maar vooral ook de koers voor de toekomst op deelmobiliteit. Samenwerken met bewoners, regie vanuit de gemeente en vraagstimulans vanuit de overheid worden toegelicht. Hoe vertalen we de complexe opgaves en concrete doelstellingen en concrete acties? Naast de voorgenomen acties wordt ook stilgestaan bij de uitwerking van een regionale gedragscampagne ‘Deelgenoten’ waarin de aanpak vanuit de bewoners centraal staat.
De koers naar regie, samenwerking en participatie binnen deelmobiliteit door Sebastiaan Dommeck, Titia Bijma
- Mobiliteitshubs Eindhoven 20241107
Om Eindhoven de komende jaren bereikbaar te houden is een hubstrategie ontwikkeld. Kragten heeft samen met XTNT, Spark en JHK een studie gedaan naar 5 concrete hubs aan rondom Eindhoven. In deze sessie nemen wij u mee in het proces, de werkwijze en de leerpunten.
Mobiliteitshubs Eindhoven door Rudy Stevens
- 12:00 - 13:00Rechtvaardigheid (klik voor sessies) 20241107
- Een rechtvaardige kijk op verkeersruimte 20241107
Hoe rechtvaardig is de indeling van onze straat? Het gebruik van verdelingsprincipes kan bijdragen aan een eerlijkere en rechtvaardiger ruimtegebruik dat bijdraagt aan ieders mobiliteit
Een rechtvaardige kijk op verkeersruimte door Suzanne Lansbergen
- De ervaren mobiliteitsrechtvaardigheid in provincie Noord-Holland 20241107
Hoe ervaren mensen mobiliteits(on)rechtvaardigheid? We maakten dit inzichtelijk voor de inwoners van provincie Noord-Holland. We lichten de resultaten toe en wisselen graag met jullie uit over het belang van deze wijze van onderzoeken.
De ervaren mobiliteitsrechtvaardigheid in provincie Noord-Holland door Babet Hendriks, Anne van der Veen
- CrashR - Een Jaar Later 20241107
Tijdens deze sessie presenteren we de resultaten van CrashR, de innovatieve tool die een jaar geleden werd gelanceerd. We bespreken de impact op efficiëntie en productiviteit, delen gebruikerservaringen en feedback, en identificeren uitdagingen en geleerde lessen. Daarnaast geven we een kijkje in toekomstige updates en verbeteringen. Ook hopen we nieuwe inzichten bij verkeersongevallen te laten zien. Sluit aan om te ontdekken hoe CrashR jouw werkprocessen heeft veranderd en wat er in het verschiet ligt.
CrashR - Een Jaar Later door Giedo Donkers
- 12:00 - 13:00Maatregelen & beleid (klik voor sessies) 20241107
- Ontwerpen als in 1999? Stop ermee! 20241107
Niemand houdt van veranderen en ik al helemaal niet. Toch moet ons ontwerp echt anders. Door ruimte te maken en slim te kiezen kan het.
Ontwerpen als in 1999? Stop ermee! door Rico Andriesse
- 5 jaar risicogestuurd werken met het verkeersveiligheidsmodel; praktijkervaringen en lessen' 20241107
8 provincies en circa 150 gemeenten werken met het verkeersveiligheidsmodel. Welke inhoudelijke inzichten komen voort uit de modellen, zijn deze verklaarbaar en kunnen en worden de resultaten (al) toegepast voor de aanpak van verkeersveiligheid in Nederland?
5 jaar risicogestuurd werken met het verkeersveiligheidsmodel; praktijkervaringen en lessen' door Remco Smit
- De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: Voorkomen van mobiliteit als de groenste vorm van mobiliteit. 20241107
In juni organiseerde Vervoerregio Amsterdam een rondetafelgesprek ‘geen mobiliteit’. We constateerden dat beleid en maatregelen vooral zijn gericht op het stimuleren van schonere mobiliteit en anders reizen (tijd, route, vervoerswijze). Minderen doen we eigenlijk niet. In tegendeel; er zijn allerlei voorbeelden van hoe het mobiliteitssysteem is georganiseerd (ook fiscaal) waardoor (meer) reizen direct of indirect wordt gestimuleerd. Daarover spraken we met een groep van ca. 12 personen uit verschillende vakgebieden en achtergronden en legden de bevindingen vast in een paper.
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: Voorkomen van mobiliteit als de groenste vorm van mobiliteit. door Jaap Vreeswijk
- 12:00 - 13:00Methodes (klik voor sessies) 20241107
- Evaluatie Fiets Peloton Module 20241107
Minder stoppen en wachten bij verkeerslichten? Aantrekkelijker fietsen met FietsPelotonModule: de evaluatieresultaten door SmartwayZ.NL.
Evaluatie Fiets Peloton Module door Luc Prinsen
- Effectiviteit en potentie ontbrekende fietsschakels 20241107
Wegbeheerders voelen vandaag de dag meer dan ooit de urgentie om fietsers veilig, comfortabel en snel van A naar B te laten gaan. Voor een wegbeheerder is het waardevol om inzicht te krijgen in waar er zich in het fietsnetwerk zogenaamde ontbrekende schakels bevinden. Het aanleggen van dit soort verbindingen kan het fietsgebruik stimuleren en de fietsbereikbaarheid verbeteren. DTV heeft een methode ontwikkeld waarmee door middel van een zogenaamde “Quick Scan” op een betrekkelijk ‘eenvoudige’ manier inzicht kan worden gekregen in de ligging van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk en de potentie en kansrijkheid voor het realiseren van deze schakels. Middels de methode worden de kosten en baten van de schakel in beeld gebracht. De methode is in de gemeente Hoorn en de gemeente Harderwijk toegepast en heeft hen geholpen om gerichte keuzes te maken in welke schakels wel of niet (verder) geïnvesteerd dient te worden.
Effectiviteit en potentie ontbrekende fietsschakels door Luuk van Diessen
- Auto in de rij, met de bus en fiets de file voorbij 20241107
Wegwerkzaamheden in stedelijke gebieden veroorzaken vaak aanzienlijke verkeershinder, zoals momenteel te zien is bij de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen. Met een multimodale regelstrategie kan het autoverkeer deels buiten de stad gehouden worden, en de bereikbaarheid voor hulpdiensten, openbaar vervoer en fiets worden geborgd.
Auto in de rij, met de bus en fiets de file voorbij door Joris Hoogenboom
- 12:00 - 13:00Workshop laadtarieven deelauto's (klik voor sessie) 20241107
- Rol van de gemeente in laadtarieven voor deelauto-aanbieders 20241107
Kunnen we deelmobiliteit stimuleren d.m.v. laden? Ja! De hoe onderzochten we (Empaction en Gemeente Nijmegen) en willen dit met jullie delen
Rol van de gemeente in laadtarieven voor deelauto-aanbieders door Laura van der Woerd
- 13:00 - 14:00Lunchpauze 20241107
- 14:00 - 15:00Sessieronde 2 20241107
- 14:00 - 15:00Workshop rechtvaardige mobiliteit (klik voor sessies) 20241107
- Discussie: Het belang van rechtvaardige mobiliteit 20241107
Hoe zorgen we dat bereikbaarheid rechtvaardig verdeeld wordt, zodat iedereen adequaat aan de maatschappij kan deelnemen
Discussie: Het belang van rechtvaardige mobiliteit door Hans Voerknecht
- 14:00 - 15:00Mobiliteit in de stad (klik voor sessies) 20241107
- Mobiliteitsplan houdt Arnhem groen, gezond en leefbaar 20241107
Hoe is het ambitieuze Arnhems mobiliteitsplan tot stand gekomen? Welke maatregelen en effecten zijn er? Wat leren we hiervan?
Mobiliteitsplan houdt Arnhem groen, gezond en leefbaar door Floris Frederix, Maarten Bulsink
- Welke kleur krijgt de Singel van Zwolle? 20241107
De gemeente Zwolle heeft de ambitie om de Singel rondom de binnenstad om te vormen tot een gebied waarin de voetganger en fietser centraal staan. Dat vraagt om ingrijpende keuzes in het gehele mobiliteitssysteem van Zwolle. Sweco voert een onderzoek uit om bouwstenen te formuleren voor de verschillende vervoerwijzen.
Welke kleur krijgt de Singel van Zwolle? door Willem Scheper, Gerrit Dorgelo
- Amsterdam aantrekkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers 20241107
Hoe ziet ‘Ruimte voor Groene Mobiliteit’ er in de praktijk uit? We willen Amsterdam aantrekkelijker en veiliger maken voor fietsers en voetgangers, maar kampen met opgaven door de verwachte groei en grotere snelheids- en massaverschillen in onze openbare ruimte. De gemeente Amsterdam en Arcadis presenteren de meest impactvolle maatregelen uit het ‘Uitvoeringsplan 2024 voor Verkeersveiligheid, 30 km/u in de stad, Voetganger en Fiets’. Om te inspireren, maar ook om geleerde lessen uit te wisselen. Daarom ruimen we ook tijd in voor discussies over de toepasbaarheid voor andere regio’s, steden en dorpen.
Amsterdam aantrekkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers door Alex van Gent, Anne Hovingh
- 14:00 - 15:00Divers / Multimodaal (klik voor sessies) 20241107
- Pilotproject landbouwverkeer op N343 bij Hardenberg 20241107
In Hardenberg onderzoekt een pilot of landbouwverkeer veilig via de N343 kan rijden, om zo verkeersonveiligheid en overlast in de kern te verminderen.
Pilotproject landbouwverkeer op N343 bij Hardenberg door Eelco Bos
- Een vitale binnenstad: Welk vervoersmiddel besteedt wat? 20241107
De relatie tussen mobiliteit en bestedingen levert in de praktijk veel discussie op tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten. Ondernemers willen graag meer autobezoekers en meer parkeerplaatsen, omdat autobezoekers meer zouden besteden. Gemeenten willen vaak juist minder auto’s en parkeerplaatsen, om centra aantrekkelijker, groener en duurzamer te maken. Ook moet ruimte voor verblijven worden gerealiseerd.
Movares heeft samen met BRO en Platform Binnenstadmanagement onderzoek gedaan in 2023 naar de relatie tussen vervoermiddelkeuze en de bestedingen. Doormiddel van enquêtes in 18 verschillende winkelcentrumgebieden is het verplaatsings- en bestedingsgedrag van bezoekers in beeld gebracht. In 2024 wordt dit onderzoek herhaald met 20 verschillende winkelcentrumgebieden. Het uitgevoerde onderzoek richt zich op alle vervoersmiddelen en geeft inzicht in de bestedingen per modaliteit (en veel meer). In deze presentatie gaan we in op onze onderzoeksresultaten en schetsen we een handelingsperspectief: Met deze bevindingen is het mogelijk om te sturen op een mobiliteitstransitie waarbij de economische vitaliteit van winkelcentrumgebieden gewaarborgd blijft.
Een vitale binnenstad: Welk vervoersmiddel besteedt wat? door Marco Duijnisveld
- Multimodale wegencategorisering vraagt om nieuwe -Duurzaam Veilige- benadering 20241107
Een nieuwe benadering van de wegencategorisering voor een multimodaal mobiliteitssysteem is nodig voor een Duurzaam Veilige inrichting.
Multimodale wegencategorisering vraagt om nieuwe -Duurzaam Veilige- benadering door Jos Hengeveld, Xavier Boonman
- 14:00 - 15:00Divers (klik voor sessies) 20241107
- SUMP versus Nederlandse mobiliteitsplannen 20241107
Van GVVP naar SUMP. Is het wezenlijk anders dan wat we in mobiliteitsplannenland al jaren doen? Moet alles anders? En wat levert het op?
SUMP versus Nederlandse mobiliteitsplannen door Frank de Winter
- Update NS stationstypes 20241107
NS gebruikt tot op heden een indeling in 6 stationstypes om uniform ketenbeleid vorm te geven. Deze types dateren van 2002. Inmiddels is er meer, betere en nieuwere data beschikbaar en hebben we ook een betere methode ontwikkeld voor het classificeren van stationstypes. Hoog tijd dus voor een update van de types. Deze paper geeft een overzicht van de criteria voor de types, de methode en de eerste uitkomsten. Uit de nieuwe methode komen 8 types, en alle stations in Nederland zijn toe te wijzen aan één van deze types. Een uitgebreidere paper verschijnt later dit jaar.
Update NS stationstypes door Ties Brands
- Verstedelijking op de Fiets 20241107
Iedereen wil meer fietsgebruik maar hoe bepaal je fietsbereikbaarheid? Welke bestemmingen zijn al goed bereikbaar per fiets, waar kan het beter? Waar en in welke doorfietsroutes kun je het best investeren als het gaat om rendement? Om hier inzicht in te krijgen heeft de GMR in samenwerking met BUAS en Tour de Force onderzoek gedaan naar Bicycle Oriented Development (BOD). Met verhelderend resultaat op meerdere niveau’s: op gebiedsniveau (stedelijk vs landelijk), en van bestemmingen (van scholen tot IC stations en binnensteden) tot op routeniveau: waar maakt de fietsvriendelijke afstelling van verkeerslichten het verschil zodat mensen met de Intercity gaan reizen? En last but not least: wat is het effect van het toevoegen van nieuwe kansrijke fietsverbindingen voor de regionale bereikbaarheid. Ook door de grote verstedelijkingsopgave in onze regio (+ 100.000 woningen) blijkt dan dat meer en betere hoogwaardige doorfietsroutes het verschil maken.
De sessie neemt het publiek mee in deze slimme, wetenschappelijk onderbouwde methode als basis voor data gedreven besluitvorming. Niet vanuit de theoretische aanpak, maar juist vanuit de lokale en praktische kennis en betrokkenheid bij meer duurzame mobiliteit voor onze regio.
Verstedelijking op de Fiets door Martijn te Lintelo
- 14:00 - 15:00Multimodaal (klik voor sessies) 20241107
- Multimodal Netwerk Kader: een voorbeeld hoe meerdere wegbeheerders samenwerken in een complex multimodaal netwerk 20241107
Het Multimodaal Netwerkkader (MNK) voor de N14 toont aan hoe wegbeheerders samenwerken om beleidsdoelen te integreren met verkeersnetwerken, gebruikmakend van KPI's voor monitoring en verbeteringen. Implementatie in 2024.
Multimodal Netwerk Kader: een voorbeeld hoe meerdere wegbeheerders samenwerken in een complex multimodaal netwerk door Martijn Machielsen, Nora Bernhardt, Miranda Zonneveld
- Methoden voor meten en monitoren van beleving en waardering op BTM-knooppunten 20241107
Het onderzoek ontwikkelt een meetinstrument voor de beleving van BTM-knooppunten via vragenlijsten, getest met drie methoden op zeven locaties
Methoden voor meten en monitoren van beleving en waardering op BTM-knooppunten door Michiel Brantjes
- De Integrale Mobiliteitsaanpak voor toekomstbestendige mobiliteit 20241107
De integrale mobiliteitsaanpak voor toekomstbestendige mobiliteit. Mobiliteitsvraagstukken worden vaak nog op een eenzijdige manier aangepakt: vanuit een verkeerskundig/netwerkperspectief óf vanuit een mobiliteitsmanagement/gedragsperspectief. Volgens Arane en &Morgen is dat een gemiste kans. Want mobiliteit is een samenspel tussen de verplaatsingen van personen en de infrastructuur waarop ze zich verplaatsen. Het kennen, betrekken en veranderen van reisgedrag van de beoogde doelgroep EN de ruimte en krapte kennen op het infrastructurele netwerk is daarom essentieel bij het oplossen van een mobiliteitsvraagstuk. Pas dan realiseer je een optimale match tussen mobiliteitsvraag en infrastructureel aanbod. Maar hoe kom je tot die optimale match?
De Integrale Mobiliteitsaanpak voor toekomstbestendige mobiliteit door Martijn Elting, Koen Adams
- 14:00 - 15:00Workshop 'De levende straat' (klik voor sessie) 20241107
- Handreiking van de Levende Straat naar de GOW30 20241107
Aan de hand van het denkconcept Levende Straten presenteren we een handreiking die de inrichtingskenmerken GOW30 aanvullen/versterken met een vergeten categorie
Handreiking van de Levende Straat naar de GOW30 door Léon Lurvink, Reinier Gerritsen
- 14:00 - 15:00Workshop Mobiliteitstransitie (klik voor sessie) 20241107
- “Waarom wij de term mobiliteitstransitie niet meer gaan gebruiken” 20241107
“De mobiliteitstransitie is een hoogstedelijk feestje. En dat terwijl het merendeel van de Nederlanders niet in de dertig grootste steden van Nederland woont. In deze kleinstedelijke en dorpse context, waar voorzieningen verdwijnen en het OV achteruit holt, is er behoefte aan een nieuw narratief. Het verhaal achter de mobiliteitstransitie (geredeneerd vanuit ruimtegebrek en duurzaamheid) spreekt in deze context namelijk niet tot de verbeelding.
In onze workshop stellen we bestaande denkbeelden over bereikbaarheid ter discussie en dagen we deelnemers uit om hier fundamenteel anders naar te kijken. Het startpunt is onze overtuiging dat bereikbaarheid voor iedereen in Nederland een basisrecht zou moeten zijn. We laten zien wat dit basisniveau voor bereikbaarheid kan zijn, en hoe de discussie over mobiliteit en de inrichting van de openbare ruimte verandert wanneer rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid het leidende narratief vormen. Oh ja: én we vertellen waarom de privéauto, juist in dorpse context, volledig opgeofferd moet worden!
“Waarom wij de term mobiliteitstransitie niet meer gaan gebruiken” door Michiel Brouwer, Daan Veenstra, Pieter Bos
- 15:00 - 15:30Pauze 20241107
- 15:30 - 16:30Sessieronde 3 20241107
- 15:30 - 16:30Lopen (klik voor sessies) 20241107
- Looproutenetwerk voor de Gemeente Wageningen 20241107
Gemeente Wageningen past het STO(E)P-principe toe. Om invulling te geven aan de S uit dit principe is het looproutenetwerk in beeld gebracht, inclusief de bijbehorende kwaliteitseisen. Het netwerk is het gewenste eindbeeld waar de komende jaren aan wordt gewerkt. In onze bijdrage gaan we in op de aanleiding, aanpak, ervaringen en verankering binnen het beleid.
Looproutenetwerk voor de Gemeente Wageningen door Marleen Hovens, Kim de Wit
- De opschaling van de LoopMonitor voor heel Rotterdam 20241107
De LoopMonitor voorspelt voetgangersintensiteiten in de stad door middel van data en voetgangerstellingen.
De opschaling van de LoopMonitor voor heel Rotterdam door Simon Drolsbach, Joris Timmermans
- 15:30 - 16:30Workshop Politieke ruimte voor groene mobiliteit (klik voor sessie) 20241107
- Politieke ruimte voor groene mobiliteit 20241107
Tijdens de workshop "Politieke ruimte voor groene mobiliteit" laten we zien wat de versnellers en vertragers zijn binnen besluitvormingsprocessen om vernieuwing en vegroening van het verkeerssysteem door te voeren.
Politieke ruimte voor groene mobiliteit door Rosemarijn de Jong, Arne Dijk, Klaske Hoeksma
- 15:30 - 16:30Workshop doorstroming (klik voor sessie) 20241107
- Doorstroming als een Service (DaeS), de moeite om in te stappen? 20241107
Ons vakgebied is voortdurend in beweging, gedreven door technologische innovaties en veranderende maatschappelijke behoeften. In deze dynamische context is DaeS, Doorstroming als een Service, ontstaan als een antwoord op de groeiende complexiteit van verkeersmanagement en daarmee de groeiende behoefte aan gespecialiseerde kennis. Het is inmiddels 5 jaar gelden dat gemeente Enschede, gemeente Almelo, Heijmans en Sweco aan het DaeS avontuur begonnen. In deze sessie geven we je een inkijkje in hoe het ons afging en waar we naar toe werken. Deze sessie is interactief, we zijn namelijk ook benieuwd hoe jij tegen deze samenwerking aankijkt, de moeite waard om in te stappen?
Doorstroming als een Service (DaeS), de moeite om in te stappen? door Kees van der Neut, Rob Hulleman, Arie Schreuders, Eddy Verhoeven
- 15:30 - 16:30Divers (klik voor sessies) 20241107
- Risicocijfers voor het onderliggend wegennet: haalbaarheid & actualisatie 20241107
Een aantal belangrijke lessen voor het berekenen van risicocijfers (ongevallen/voertuigkm) als verkeersveiligheidsindicator voor het onderliggend wegennet
Risicocijfers voor het onderliggend wegennet: haalbaarheid & actualisatie door Sarah Gebhard
- Verkeerskunde, proberen door te stromen of flexibel nieuwe wegen verkennen 20241107
De verkeerskunde staat onder druk, echter is het niet just de druk die tot waardevolle verandering kan lijden. In dit essay ben ik ingegaan op verschillende mechanismen die onder de verkeerskunde het vak een lange tijd in een bepaalde koers heeft doen varen. Door deze manier van denken uit te leggen en door lerend te zijn van de kritiek op het vakgebied kan het zich tot groter maatschappelijk belang verheffen.
Verkeerskunde, proberen door te stromen of flexibel nieuwe wegen verkennen door Aart Wijnstekers
- 15:30 - 16:30Divers #2 (klik voor sessies) 20241107
- Inzicht in en beïnvloeden van voetgangersstromen 20241107
Veel beleidsmakers willen de voetganger een hogere prioriteit geven wanneer er keuzes gemaakt moeten worden voor de (her)inrichting van de openbare ruimte of bij het opstellen van een mobiliteitsbeleid. In de praktijk is dit echter best lastig. Waar lopen mensen eigenlijk? En waarom lopen ze juist daar? Hoe kunnen we beïnvloeden waar mensen lopen? Om dit soort vragen te beantwoorden, heeft Goudappel het Nederlands Loopstromenmodel ontwikkeld.
Tijdens deze presentatie nemen wij u mee hoe het model toegepast kan worden in de praktijk, om te komen tot voetgangersbeleid of zelfs een voetgangersnetwerk.
Inzicht in en beïnvloeden van voetgangersstromen door Samir Ajanovic
- Schoolzones: toepassing en inrichting 20241107
Verkeersveiligheid in de schoolomgeving vraagt nadrukkelijk aandacht. Schoolzones kunnen hier een rol in spelen, maar alleen als ze op juiste wijze worden uitgevoerd. Wij delen graag de resultaten van de notitie ‘Schoolzones; toepassing en inrichting’.
Hierin komen onder meer aan bod:- De uniforme en herkenbare inrichtingskenmerken voor de inrichting van een schoolzone;
- Het afwegingskader om te bepalen wanneer een schoolzone toe te passen bij het creëren van een veilige schoolomgeving;
- Wat InCar-systemen nodig hebben om een schoolzone te kunnen herkennen.
Dit project is in opdracht van het ministerie van IenW uitgevoerd.
Schoolzones: toepassing en inrichting door Bastiaan Pigge, Guido Dolné
- 15:30 - 16:30Divers #3 (klik voor sessies) 20241107
- Parkeerkencijfers 2024, de basis voor parkeernormering 20241107
De parkeerkencijfers van CROW zijn de bodem voor parkeernormering voor het overgrote deel van de gemeenten. Wat zijn de wijzigingen hoe is de actualisatie tot stand gekomen.
Parkeerkencijfers 2024, de basis voor parkeernormering door Ronald van der Weerd, Jeroen Bekink, Jeroen Quee
- Brede Welvaart en mobiliteit: hoe pak je dat praktisch aan? 20241107
Brede Welvaart is een veelgebruikt begrip binnen de wereld van mobiliteitsbeleid. Het heeft iets te maken met duurzaamheid en gezondheid, maar ook met ongelijkheid en vervoersarmoede. Heel veel dus. Hoe voorkom je dat je als beleidsmedewerker verzuipt in deze complexiteit?
CROW heeft een denkmodel ontwikkeld dat kan helpen om de relevante aspecten van brede welvaart te vangen voor jouw beleidsprobleem.
De gemeente Utrecht is betrokken geweest bij een studie naar alternatieven voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Daarbij is ook veel aandacht geweest voor aspecten die je onder Brede Welvaart zou kunnen vatten. Wat is daarvan geleerd?
Brede Welvaart en mobiliteit: hoe pak je dat praktisch aan? door Marco van Burgsteden, Joost Bouwewijns, Ricardo van Breemen
- 15:30 - 16:30Workshop De Verkeerskundige van de Toekomst (klik voor sessie) 20241107
- De Verkeerskundige van de Toekomst 20241107
De Verkeerskundige van de Toekomst is het vervolg op de succesvolle bijeenkomst op het NVC2023. Vanwege het succes en de belofte om hier gezamenlijk mee door te gaan, organiseren we dit vervolg. We nemen jullie mee met de stappen en resultaten die er ondertussen gezet zijn. De noodzaak en urgentie wordt elke dag gevoeld bij alle betrokken partners zoals overheden, adviesbureaus, bedrijven, wetenschap en onderwijs. Samen met jullie inbreng willen we komen tot een concreet actieprogramma want zonder verkeerskundigen staat Nederland stil.
De Verkeerskundige van de Toekomst door Frans Bekhuis, Peter Morsink
- 16:30 - 16:45Bekendmaking beste bijdrage 2024 en gastheer NVC 2025 20241107
- 16:45 - 17:30Afsluitende borrel 20241107