DG Mobiliteit Kees van der Burg roept op 4 februari tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 alle mobiliteitsdeskundigen op om het ministerie te inspireren, te spiegelen en scherp te houden. Want de opgaven en uitdagingen zijn enorm. De DG schetst alle opgaven en roept op om samen de juiste balans te zoeken in het blijven voldoen aan de publieke waarden: toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van het mobiliteitssysteem, wetende dat er schaarste is op het gebied van geld, ruimte en bronnen. En te komen tot liefdevolle mobiliteit.
![NVC 4 februari: Daan Roovers, Denker des Vaderlands over vakbeweging mobiliteit](https://upload.lingacms.nl/nv_ce0191a9/images/news-large/nvc-4-februari-daan-roovers-denker-des-vaderlands-over-vakbeweging-mobiliteit_1_wrkGbP.jpg)
NVC 4 februari: Daan Roovers, Denker des Vaderlands over vakbeweging mobiliteit
Welke individuele en maatschappelijke waarde biedt het vakgebied mobiliteit? Wat zijn de uitgangspunten? Is het vakgebied op de goede weg? Zijn de fundamenten toekomstvast? Of moeten we ze herzien? Op basis van zeven ingediende blogs over de beweging van het vakgebied, legt dagvoorzitter Pieter Litjens op 4 febr tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 een aantal stellingen voor aan het publiek en bespreekt ze vervolgens met Daan Roovers: Wat zegt de filosofie bijvoorbeeld over uitgangspunten, impact of de rol van experts?
![Hoe kunnen overheden hun geld zo effectief mogelijk inzetten voor een risico gestuurde aanpak van verkeerveiligheid?](https://upload.lingacms.nl/nv_ce0191a9/images/news-large/hoe-kunnen-overheden-hun-geld-zo-effectief-mogelijk-inzetten-voor-een-risico-gestuurde-aanpak-van-verkeerveiligheid_1_JJfyrS.jpg)
Hoe kunnen overheden hun geld zo effectief mogelijk inzetten voor een risico gestuurde aanpak van verkeerveiligheid?
Risico gestuurd werken aan de verbetering van verkeersveiligheid vraagt een andere manier van denken dan bij correctief sturen van verkeersveiligheidsbeleid op basis van ongevallencijfers. Hoe kun je er als overheid dan voor zorgen, dat je vooruitlopend op een waterdichte risico gestuurde aanpak het beschikbare geld zo effectief mogelijk gebruikt om de infrastructuur verkeersveiliger te maken?
![NVC-vakblog: Breder kijken naar en fundamenteel anders denken over mobiliteit](https://upload.lingacms.nl/nv_ce0191a9/images/news-large/nvc-vakblog-breder-kijken-naar-en-fundamenteel-anders-denken-over-mobiliteit_1_wNMbxZ.jpg)
NVC-vakblog: Breder kijken naar en fundamenteel anders denken over mobiliteit
Breed kijken naar het fenomeen mobiliteit biedt kansen en uitdagingen om het fenomeen mobiliteit beter te positioneren en de range van interventies en maatregelen te vergroten. Dit vraagt om anders denken over mobiliteit, uiteindelijk ten faveure van een duurzame vitale, mobiele samenleving, ook voor bedrijven, die people- en planetproof is. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
![NVC-vakblog: Is mobiliteit een essentieel vakgebied?](https://upload.lingacms.nl/nv_ce0191a9/images/news-large/nvc-vakblog-is-mobiliteit-een-essentieel-vakgebied_1_Drv9Wd.jpg)
NVC-vakblog: Is mobiliteit een essentieel vakgebied?
Het is december 2020 wanneer ik mijn gedachten orden voor een blog. We zitten midden in lockdown 2. De vraag wat wel en niet essentieel is, wordt in deze tijd zeer actueel. Dat gaat niet alleen over winkels en beroepen, zelfs niet over basisbegrippen als verbinden, bewegen of vervoer. Het gaat vooral over wat bijdraagt aan maatschappelijke vernieuwing. Ofwel: de bijdrage aan verduurzaming, gezondheid, inclusiviteit en solidariteit maken een vakgebied essentieel. Betrek ik dit op mobiliteit, dan verdient de vraag of mobiliteit een essentieel vakgebied is, een volmondig ‘ja’. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.