Door ‘impact’ tot een bruikbaar en relevant begrip te transformeren, kunnen we ons vakgebied én onze individuele organisaties toekomstbestendig maken. Een praktische handleiding voor een toekomstbestendig vakgebied door het vergroten van maatschappelijk impact van onze organisaties en projecten. En het gezamenlijk creëren van extra impact door te opereren in een innovatie-ecosysteem". Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
NVC-vakblog: Files na corona
De volgende vraag hoor ik vaak voorbij komen: ‘Wat wordt het ‘nieuwe normaal’ na Corona wat betreft mobiliteit?’ Mobiliteit is natuurlijk een breed begrip. Het kan gaan om allerlei onderwerpen, zoals fietsverkeer of autoparkeren etc. Ik wil in deze blog dieper in gaan op het nieuwe normaal van het autoverkeer tijdens de spitsperiodes. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
NVC-vakblog: Verkeerskunde: geen evolutie maar revolutie!
Vasthouden aan de richtlijn of met elke wind meewaaien? Alles van een afstand bekijken of met de neus op straat? Inspraak of geen ruimte voor dialoog? Innovatief of conservatief? Waar bevindt de ideale verkeerskundige zich op dit spectrum? Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.
NVC 4 februari: Verkeersmodellen die rekening houden met dynamische effecten
Verkeersmodellen zijn niet meer weg te denken als onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken. Werden ze in het begin vooral ingezet voor strategische lange-termijnvraagstukken, is er nu een verschuiving naar operationele vraagstukken waaronder incidenten en wegwerkzaamheden. Maar kunnen de traditionele statische verkeersmodellen wel één-op-één worden ingezet voor de operationele vraagstukken van vandaag en morgen?
NVC 4 februari: Vliegen naar de veilige schoolomgeving
Het is een dagelijks patroon, elke ochtend de kinderen op de achterbank van de auto en vervolgens op weg naar school. En dan heb je ook nog de groepen fietsende en wandelende kinderen en ouders… Veel kinderen en ouders reizen dagelijks in groten getale naar school en in de middag weer naar huis. Tijdens deze ‘spitsuren’ ontstaan vaak onoverzichtelijke en zelfs gevaarlijke situaties. Dat kan anders. Antea Group analyseert met dronebeelden de specifieke knelpunten.